Persbericht Vlaamse Coeliakievereniging (VCV) 31 mei 2017

31 mei 2017 om 22u23

Hieronder vindt u het hele persbericht in verband met onze actie rond de glutenvrije gids.

Stel je voor dat je niet meer spontaan op restaurant kan gaan, dat je op café geen biertje meer kan drinken of onderweg een broodje kan kopen, laat staan een pizza eten bij de Italiaan,… voor mensen met coeliakie (zeg: seuliakie) of glutenintolerantie is dat de dagelijkse realiteit in België.

Gelukkig is er binnen de glutenvrije voeding de laatste jaren veel veranderd in goede zin. Zo is het aanbod glutenvrije producten in de supermarkt sterk vergroot en is ook de kwaliteit van deze producten sterk verbeterd.

Helaas merken we deze evolutie nog onvoldoende in de horeca. Ondanks de ingevoerde allergenenwetgeving, die horecazaken verplicht - al is het mondeling - informatie te geven over de allergenen in de aangeboden gerechten, merken we dat de kennis in het algemeen, en inzake gluten in het bijzonder, bij horecapersoneel nog ondermaats is. Zo kan men bijvoorbeeld bij het navragen naar een glutenvrij gerecht de vraag terugkrijgen ‘of dit dan zonder groenten is?’ Of wordt een aangeboden glutenvrije salade, geserveerd met gebakken broodkorstjes, gemaakt van gewoon brood welteverstaan.

Als gevolg hiervan gaan coeliakiepatiënten weinig uit eten. Dit is een zeer spijtige zaak, niet alleen voor de klant, maar ook voor de horeca, die hier een behoorlijk klantenpotentieel links laat liggen. Coeliakie komt immers voor bij 0,5 tot 1 % van de bevolking.

Daarom roept de Vlaamse Coeliakievereniging zowel het beleid als de horeca op om meer inspanningen te leveren om de allergenenwetgeving na te (laten) leven.

Er is duidelijk nood aan meer en betere opleiding , zodat mensen in de horeca een betere kennis hebben over allergenen en gluten in het bijzonder.

De huidige verplichting tot mondelinge informatie i.v.m. allergenen moet vervangen worden door verplichte schriftelijke aanduiding.

Er moeten meer restaurants komen, waar glutenvrij eten mogelijk is.

Om haar leden te informeren over de horecazaken waar glutenvrije opties worden aangeboden, heeft de Vlaamse Coeliakievereniging een glutenvrije horecagids uitgebracht. De eerste exemplaren hiervan werden vandaag overhandigd aan minister van toerisme, Ben Weyts en aan afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen, Danny Van Assche.

Deze gids is echter nog ‘een lege doos’. Hiermee wil de Vlaamse Coeliakievereniging aanklagen dat het aanbod van glutenvrije horecazaken momenteel nog erg beperkt is in België.

Graag wil de Vlaamse Coeliakievereniging hieraan iets veranderen.

De VCV is bereid de horeca te ondersteunen bij het aanbieden van het glutenvrije alternatief.

Idealiter, mits een correcte naleving van de allergenenwetgeving, en voldoende kennis bij het horecapersoneel, is een dergelijke gids niet nodig en kan men in ieder restaurant op de kaart nagaan wat glutenvrij is.

Coeliakie (ook gekend als glutenintolerantie) is een auto-immuunziekte, die ervoor zorgt dat het lichaam geen gluten verdraagt. Gluten is een eiwit dat voorkomt in graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Gluten zit in heel alledaagse voedingswaren, zoals brood, koekjes, pasta… Daarnaast vindt men gluten terug in producten waar men het niet zo direct zou verwachten zoals in bier, bouillon, sausen, snoepjes, kruiden, enz. De enige behandeling voor coeliakie is momenteel nog steeds een strikt glutenvrij dieet.

Wanneer een coeliakiepatiënt toch gluten eet, beschadigt deze de dunne darm, met als gevolg slechte opname van voedingsstoffen, buikkrampen, diarree, constipatie, groeiachterstand, vermoeidheid, enz.

Restaurant Belfort - Gent