VCV forum: Glutenvrij Oost-Vlaanderen (1/6)
Welkom, Bezoeker
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Lijst van positieve ervaringen van de leden! De lijst wordt niet gecontroleerd door
de VCV, berust op momentopnames en persoonlijke opinie, en vormt zeker geen garantie voor een glutenvrije dienstverlening...

Hier A.U.B. géén discussies of rondvragen; enkel ervaringen van specifieke adressen.

Onderwerp: Glutenvrij Oost-Vlaanderen

Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 5 jaren 4 maanden ago #2936

• Thofer
  • Thofer's Profielfoto
Horeca Oost-Vlaanderen - Gent: Restaurant Belfort

Zoals daarnet ook elders gepost (heb geen aandelen hoor!), vind ik Restaurant Belfort in het centrum van Gent een aanrader om glutenvrij te eten. Ze kennen het dieet goed (ze nemen expertise over van Cafe Parti).

Belfort restaurant voorziet glutenvrije broodjes (op vraag), heeft frietjes die mogen, gebruikt fonts (voor soep en sausen) zonder gluten, etc.
The administrator has disabled public write access.

Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 6 jaren 3 maanden ago #2862

• Arlette.Corbeels
  • Arlette.Corbeels's Profielfoto
> Horeca Oost-Vlaanderen

Hallo,

Ik ben het volmondig eens met deze commentaar. Ook wij hadden een vreselijke ervaring bij Lombardia (zie eerder bericht op forum). Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat dit restaurant nog steeds klanten lokt met de stempel "glutenvrij" wanneer het helemaal niets kan garanderen. Er moest op dit forum een duidelijke waarschuwing komen voor dergelijke restaurants die zo licht over het invullen van "glutenvrij" gaan. Dan maakt iedereen voor zichzelf uit hoe streng ze met het dieet omgaan en of ze deze restaurants nog willen bezoeken.
Zowel mijn dochter van 12 als ik hebben coeliakie. We eten zelden buiten de deur en nemen op familiefeesten altijd eigen bereide maaltijden mee. Wij volgen het dieet zeer strikt op !
Ik lees met veel plezier het coeliakie tijdschrift, maar wanneer ik bij de pagina kom waar de "glutenvrije adressen" staan frons ik altijd de wenkbrauwen. Elders in het tijdschrift staan ervaringen waarin wordt beschreven dat de definitie "glutenvrij" niet altijd voor "strikt glutenvrij" staat, of dat er een uiterst beperkte keuze is omdat de restaurants/hotels niet al te veel moeite doen. Maar toch krijgen ze een vermelding bij de lijst "glutenvrije adressen". Het is niet omdat er een yoghurtje op een ontbijtbuffet staat en ik daarnaast mijn glutenvrij brood moet meenemen dat ik dat een goed glutenvrij adres vind. Een goed adres is daar waar er voor je gezorgd wordt en waar je het gevoel hebt begrepen te worden en veilig te kunnen eten (bijvoorbeeld Café Parti of De Foyer Oostende).
Ik snap niet dat we met alle leden niet meer aan dezelfde kant staan om die uitbaters die wel moeite doen in de verf te zetten en de anderen een onvoldoende te geven. Waarom kan het tijdschrift zich niet beperken tot de overduidelijk veilige adresjes en de andere achterwege laten. Nu ga ik nergens omdat ik mijn grote twijfels heb bij de lijst. En ziehier de verhalen van Avalon, Lombardia en Spaghettiworld die opnieuw bevestigen dat mijn vrees terecht is.

VCV zou hierin een sterkere impact moeten kunnen uitoefenen. Zowel wat betreft de invloed op de horeca als wat betreft het informeren van de leden.

Groeten
Arlette C
Haacht

Re: Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 6 jaren 3 maanden ago #2857

• dries
  • dries's Profielfoto
Hallo
Ik begrijp wat je bedoelt!
Wij zijn destijds ook gaan eten bij Lombardia op aanraden van de site en mijn zoon is daarna ook ziek geweest omdat ze hun glutenvrij brood bakken in de oven van hun gewone brood zonder deze eerst even grondig te reinigen.
Idem voor spaghettiworld in Antwerpen. Daar vroegen we een glutenvrije spaghetti en hadden we op de terugweg terug een ziek kind in de auto. Leuk is anders...

Tijdens de herfstvakantie zijn we gaan eten in "de groene papagaay" in Middelburg:
www.groenepapagaay-middelburg.nl/
Daar hebben ze zelf een glutenvrije kinderkaart.
Onze zoon heeft daar naar hartelust gegeten en kreeg als dessert zelfs een kinderijsje met een glutenvrije verrassing.
Nadien bang afwachten op weg naar huis... maar geen enkel probleem gehad.
Een super ervaring dus! Vriendelijke bediening, eigenaars zijn perfect op de hoogte van glutenvrij eten, een aparte menukaart, en echt een kindvriendelijk restaurant!

Zeker een aanrader dus, ook voor supergevoelige kinderen zoals die jou en mij!

groeten
Katrijn

Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 6 jaren 3 maanden ago #2855

• sophderaedt
  • sophderaedt's Profielfoto
> Horeca Oost-Vlaanderen

Hallo allemaal!
Wij zijn gisteren gaan eten in Gent. Op jullie aanraden zijn we naar restaurant Avalon gegaan. Kreeg hier veel goede recenties dus ik nam voor ’t eerst geen eigen schoteltje mee om op te warmen.
Leuk was dat ze niet schrokken van de term "glutenvrij", maar toen we vroegen wat we glutenvrij konden bestellen stelde ze voor om ofwel een pastaschotel te bestellen (ze zouden dan de gewone pasta vervangen door glutenvrije variant) ofwel stelde ze voor om de suggestie die met kroketjes was te vervangen door frietjes. Toen ik vroeg of die dan toch niet in hetzelfde vet zouden gebakken worden schrok ze en zei ze: oei, is hij zò allergisch??? jamaar, dan kunnen wij hier niks garanderen hoor....wij willen wel moeite doen, maar dat soort dingen kunnen wij niet garanderen en ook geen rekening mee houden. Ook van de pastasaus was nog nooit nagekeken of de kruiding glutenvrij was.

Zoveel risico ben ik niet bereid te nemen. Ons glutenvrij zoontje is nog maar 4 en voor hem is het toch wel heel belangrijk voor zijn groei...
Wij zijn dus zwaar teleurgesteld vertrokken. Eens te meer kregen we het gevoel dat wij te veeleisend zijn. Ik vind het jammer dat de mensen die al de intentie hebben om moeite te doen voor de coeliakers niet dat tikkeltje extra doen om het dan écht glutenvrij te maken. Wij waren blij geweest met 1soort pasta die zeker glutenvrij wordt bereid...
Er is nog veel werk! We moeten er allemaal samen op blijven hameren...het is geen folieke, geen vrije keuze waar je dan moeilijk over doet, niet iets dat je dan voor één keertje dan toch maar ’s over het hoofd kan/moet zien.
Wij zijn dan uiteindelijk bij Exki beland, waar er welliswaar ook geen glutenvrij logo meer op de schotels staat, maar waar volgens de ingredientenlijst wel verschillende schotels glutenvrij (en heeeel lekker) zijn. Jammer dat de logo’s weg zijn...zou dat door de nieuwe wetgeving komen?

We zijn ondertussen gelukkig wel al wat veerkrachtiger geworden (na twee jaar glutenvrij dieet), waardoor we nog leuke dag gehad hebben, maar het blijft wel een dompertje op de feestvreugde.
Wilde wel zeker de info meegeven over restaurant Avalon, zodat jullie gewaarschuwd zijn dat de kennis van het woord "glutenvrij" nog niet altijd gelijkstaat met de juiste betekenis ervan. De contaminatie is en blijft de meest vervelende factor die velen verwaarlozen...

Sophie

Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 7 jaren 2 maanden ago #2661

• Siska
  • Siska's Profielfoto
Zaterdag dagje Gent: kerstshoppen en het gymgala. Eerste keer dat ik buitenhuis glutenvrij moest blijven, maar dat was zowaar een koud kunstje in Gent!

Vooraf gereserveerd bij Café Parti: maar goed ook, want ze hadden geen plaats meer buiten reservaties die avond. Toch zit je er lekker rustig, bediening is top, erg vriendelijk, GV broodjes, niet buitensporig duur (je betaalt geen cent meer voor je glutenvrije menu!). Kok zei dat ze nu een half jaar bezig zijn met het glutenvrije aanbod en ze elke dag gemiddeld drie GV gasten hebben. Een echt succes! Toen ik hem zei dat de goede reviews op het forum er ongetwijfeld mede voor iets tussenzitten, kwam hij uit de lucht gevallen. Hij wist niet eens dat ze hier vermeld werden en was in de wolken. Zeker een adresje dat in de toekomst zal blijven staan op de lijst van GV restaurants en een absolute aanrader!!

Voor ’s middags had ik wat minder hoop - had alvast een eigen boterham voorzien in case of... Greenway was niet echt een optie omdat m’n kameraad absoluut niet vegetarisch is, maar toen kwamen we plots Exki tegen ( www.exki.be/default/nl-be.aspx ) en dat kwam helemaal goed. De glutenvrije opties staan er duidelijk aangeduid met een grote GV sticker en het linzenslaatje dat ik koos was heel lekker. Proper, gezellig en rustig ook. Viel me reuze mee. Jammer genoeg voorlopig alleen in Gent, 2 locaties in Antwerpen en een hoop in Brussel (plus aantal locaties in Wallonië). Hoop dat het aantal winkels snel zal toenemen! (:razz:)

Re: Re: Glutenvrij Oost-Vlaanderen 7 jaren 11 maanden ago #2523

• christine.devos
  • christine.devos's Profielfoto
Dag Birgit,
Heb je al tijd gevonden om je lijstje aan te leggen (:rolleyes:)
Christine
Leuven